Sajat Buat Umrah

Isu ini sudah sedikit lambat untuk saya memberikan komen dan pendapat. Betul, saya baru tahu tentang kes ini (rupa-rupanya meninggalkan Facebook dan Instagram menjadikan sy outdated). Namun itu sebenarnya yang saya hendak, lari dari dunia yang penuh pancaroba tapi benda ini bukan mudah nak dibuat. Berita ini pun sampai pada saya bila suami ke surau dan ustaz sebut, “Sajat pergi umrah” dan suami menanyakan hal itu pd saya lalu saya katakan, “Bukan Sajat yang pernah pergi umrah, kan Safiey yang pergi dulu.”

Tapi benarlah syaitan akan berusaha membisik sehingga saya kalah dan mula mencari-cari berita tentang itu. Ya Allah, betul rupanya Sajat pergi umrah tapi hati saya terus menyebut, “Memang mungkin betul dia khunsa.” Saya memikirkan begitu memandangkan berita yang saya baca tentang ibu bapa Sajat bersumpah anaknya khunsa.

Ada juga terbaca tentang agensi umrah yang menguruskan kumpulan umrah Sajat menyatakan yang memang Sajat berlepas  dengan pakaian lelaki. Saya mencari di YouTube pula dan mendapati Sajat turut membawa kawan-kawannya selain dari ibu bapa dan anak-anak angkatnya. Memang rezeki betul orang-orang disekeliling Sajat terutama dua anak kecil, Syamir dan Shaza. Tapi bila ditonton video Sajat memakai jubah lelaki di airport, terus hati saya membidas pendapat pertama saya tadi yang mungkin Sajat memang khunsa. Sebabnya kebarangkalian ketiga-tiga individu tersebut adalah khunsa adalah sangat tipis. Dan dengan mengetahui dua rakannya ‘bukan khunsa’ mana mungkin Sajat side-hugs dengan mereka ketika keluar dari masjid.






Apapun, moga umrah kumpulan tersebut membawa mereka lebih dekat pada Sang Pencipta. InsyaAllah Allahumma Ameen.

Wallahu taala a’lam.

Pandangan Ustaz  di Youtube:





Baca juga:

Comments

Popular posts from this blog

Uniform Sekolah Nayn : SRAI

Majlis Penyampaian Sijil Junior Science Camp 2019

Persediaan Menghadapi Ujian Kelayakan SRAI